Jak automatycznie powtórzyć wartość raz wpisaną w kolumnie (autozupełnianie)?

Problem:
Jak automatycznie powtórzyć wartość raz wpisaną w kolumnie?

W naszej pracy z Excelem może się zdarzyć, że jakąś wartość – liczbową lub słowną – trzeba powtórzyć kilka razy w jednej kolumnie. Na przykład wielkość podatku VAT lubi się powtarzać dla wielu produktów. Jeśli mamy kilka takich komórek „pod rząd” nic prostszego jak skopiowanie całości.



Rozwiązanie


Załóżmy, że mamy kolumnę wypełnioną cenami. Obok znajduje się kolumna z wysokością podatku VAT. Aby nie wpisywać liczby 22 (podatek) ręcznie w kilkunastu wierszach można ją szybko automatycznie uzupełnić. W tym celu zaznaczamy komórkę, której treść chcemy powtórzyć. W prawym dolnym rogu tej komórki można zauważyć mały czarny kwadracik.

Należy „najechać” myszą na ten kwadracik i poczekać aż nasz kursor zamieni się w charakterystyczny czarny plusik.


 
Wówczas naciskamy lewy przycisk myszy i zaznaczamy cały obszar w którym chcemy powtórzyć daną wartość.

 
 
Po zwolnieniu przycisku wartość kopiowana pojawi się we wszyskich podświetlonych komórkach. 

Tą samą metodą można również kopiować zawartość komórki „w górę”, a także „w lewo” i „w prawo” w obrębie wiersza. Należy jednak pamiętać, że uchwyt kopiowania – mały czarny kwadracik – zawsze znajduje się w prawym dolnym rogu komórki!

Autozupełnianie można też wykorzystać do uzupełnienia komórek wartościami zmieniającymi się, np. liczbami rosnącymi o 1 lub 13 lub 45, itp. lub kolejnymi nazwami miesięcy.

Janusz Dreziński

Od ponad 20 lat związany z branżą IT. Pasjonat technologii Microsoft z naciskiem na pakiet Office. Od kilku lat pomaga innym prowadząc portal Office.info.pl oraz rozwiązując ich codzienne problemy dotyczące przede wszystkim programów Microsoft Excel i Word. Jego hobby to żeglarstwo oraz siatkówka, a ulubione miejsce to... Mazury.

Pokaż pozostałe moje porady