Jak edytować wykres w prezentacji?

Program PowerPoint jest wszechstronnym narzędziem, przystosowanym do tworzenia rozmaitych rodzajów prezentacji.

Jednym z typów prezentacji, które są często tworzone z pomocą tego programu, są wszelkie pokazy związane z podsumowaniem badań, wyników, np. w firmach czy podczas rozmaitych projektów badawczych. Wówczas jednym z użytecznych narzędzi jest zastosowany w polu wykres.

Rzadko kiedy wykres wstawiony automatycznie przez program z puli możliwych motywów wykresu odpowiada stuprocentowo oczekiwaniom osoby tworzącej prezentację. Zazwyczaj trzeba zmienić jego wielkość, położenie i cechy legendy, czy liczbę wartości oraz ich poziom. Wszystko to można zrobić w prezentacji PowerPoint.

Rozwiązanie:

Zaznaczony wykres można edytować na dwa sposoby: pod kątem zmiany wartości w pliku Excel, a także pod kątem wyglądu w programie PowerPoint.

Zmiany w pliku Excel mogą być przeprowadzone w dwóch kwestiach. Za pomocą prostego przycisku tabela może zostać rozszerzona o kolejne serie (1) (przesunięcie w bok o jedną bądź więcej kolumn) bądź kategorie (2) (przesunięcie w dół o jeden bądź więcej wierszy).  W powstałe pola można wpisać dowolne wartości, jak również zmienić wartości już istniejące czy nazwy serii bądź kategorii.

edytowanie-wykresu

Najprostszym zabiegiem edycji, który można przeprowadzić w programie PowerPoint w zakresie wykresów, jest ich zwiększanie i zmniejszanie za pomocą odpowiedniego, przeciąganego przycisku.

edytowanie-wykresu

Wykres składa się z kilku elementów. Legendy (1), która zawiera wytłumaczenie wartości i opcji pokazanych na wykresie; serii (2) oraz kategorii (3), które są edytowalne w programie Excel, o czym mowa była wyżej; słupków wykresu (4), dowolnych w zależności od wybranego rodzaju wykresu. Ich wysokość w tym przypadku jest zależna od wartości wprowadzanych w pliku Excel.

edytowanie-wykresu

Jedną z wartości edytowanych bezpośrednio w programie PowerPoint jest legenda. Po dwukrotnym kliknięciu na nią, otwiera się okno dialogowe „Opcje legendy”. Można tam zmieniać położenie legendy automatycznie względem wykresu, a także zaznaczyć opcję, w której legenda nie zasłania wykresu.

opcje-legendy

Janusz Dreziński

Od ponad 20 lat związany z branżą IT. Pasjonat technologii Microsoft z naciskiem na pakiet Office. Od kilku lat pomaga innym prowadząc portal Office.info.pl oraz rozwiązując ich codzienne problemy dotyczące przede wszystkim programów Microsoft Excel i Word. Jego hobby to żeglarstwo oraz siatkówka, a ulubione miejsce to... Mazury.

Pokaż pozostałe moje porady