Jak i po co korzystać z funkcji autosumowania?

Dzięki rozwojowi programu Excel, wiele firm korzysta obecnie z niego nie tylko w celach tworzenia gotowych zestawień, ale również w formie rozliczania się z pracownikami za przepracowane godziny czy liczbę wykonanych obowiązków.

Program Excel z tego powodu umożliwia szybkie wykonywanie podstawowych funkcji matematycznych, dzięki czemu pewne działania matematyczne wykonywane są bez konieczności dodawania bardziej skomplikowanych formuł.

Rozwiązanie:

 

Warto wiedzieć na początek, że przycisk autosumowanie oblicza sumę czy inną wartość na podstawie wszystkich  zapisanych liczb w danej kolumnie bądź w danym wierszu. Jednocześnie jednak, do obliczania nie używa formuł logicznych oraz tekstu, dzięki czemu nie trzeba ręcznie zaznaczać obszaru liczbowego – program sam go znajdzie i wykorzysta.

Aby wywołać formułę autosumowania, należy najpierw wybrać komórkę w danym wierszu bądź w danej kolumnie, która odpowiada naszym potrzebom szybkiego wyliczenia wartości komórek liczbowych. Najlepiej jest kliknąć pierwszą wolną komórkę za ostatnią wpisaną liczbą w wierszu oraz w kolumnie. Klikając dalszą komórkę, rozszerzymy obszar formuły o puste komórki, które z czasem będziemy mogli uzupełnić.

Przycisk „Autosumowanie” dostępny jest w kilku miejscach w programie. Można go włączyć, wchodząc w zakładkę „Narzędzia główne”, a potem naciskając „Autosumowanie”.

Innym miejscem, gdzie można znaleźć tę funkcję, jest wejście w zakładkę „Formuły” i wybranie opcji „Autosumowanie”.

autosumowanie

Innym sposobem na włączenie tej funkcji jest użycie klawiszy ALT + =.

Warto mieć świadomość, że autosumowanie domyślnie ustawione jest na tworzenie sumy liczb, jednak w samym menu po jego rozwinięciu można wybrać również inne wartości. Są to:

średnia, pozwalająca obliczyć średnią artymetyczną;

zliczanie, liczące ilość liczb wpisanych w komórki;

maksimum, znajdujące maksymalną wartość w danym wierszu bądź kolumnie;

– minimum, znajdujące minimalną wartość w danym wierszu bądź kolumnie.

autosumowanie

Zobacz również:

Jak odkryć arkusz, kolumnę lub wiersz?
Jak wyczyścić formatowanie komórek?
Jak zmienić etykiety osi poziomej?
Jak pracować na kilku arkuszach jednocześnie?
Jak stworzyć fakturę na podstawie szablonu?

Janusz Dreziński

Od ponad 20 lat związany z branżą IT. Pasjonat technologii Microsoft z naciskiem na pakiet Office. Od kilku lat pomaga innym prowadząc portal Office.info.pl oraz rozwiązując ich codzienne problemy dotyczące przede wszystkim programów Microsoft Excel i Word. Jego hobby to żeglarstwo oraz siatkówka, a ulubione miejsce to... Mazury.

Pokaż pozostałe moje porady