Problem
Zdarza nam się czasami, że mamy arkusz w którym dane porozdzielane są pustymi wierszami (patrz obrazek poniżej). Pytanie jak szybko usunąć takie puste wiersze?
#5: Jak usunąć puste wiersze?
Rozwiązanie
Na powyższym obrazku widać, że mamy 7 pustych wierszy i oczywiście można by je zaznaczyć ręcznie, a następnie usunąć, ale co w sytuacji kiedy mielibyśmy ponad 10 000 takich wierszy?
Oczywiście fani VBA (Visual Basic for Application) powiedzą, że nie jest problemem napisanie odpowiedniego makra. Jednak my, „nie-programiści”, spróbujemy poradzić sobie z tym problemem za pomocą standardowych opcji w Excelu.
Łatwo można zauważyć, że największym problemem w tym zadaniu jest to, jak szybko zaznaczyć wszystkie puste wiersze? Reszta zadania to „pestka”.
Z pomocą przychodzi nam opcja, która ma potężne możliwości, a co ciekawe, jest bardzo rzadko używana przez „amatorów” Excela.
Mowa tu o opcji Przejdź do – specjalnie. Opcja ta umożliwia zaznaczenie komórek spełniających wybrane (spośród standardowo wbudowanych) kryteria. Jakie to mogą być kryteria? Np. zaznaczanie komórek zawierających komentarze, stałe, formuły, zaznaczanie tylko widocznych komórek (stosowane zazwyczaj w momencie kiedy chcemy skopiować widoczne komórki po wcześniejszym ich przefiltrowaniu), i wiele innych.
No to zabierzmy się do rozwiązania zadania.
Krok 1:
Zaznaczmy cały obszar, w którym znajdują się nasze dane. Sposobów zaznaczania komórek w Excelu jest mnóstwo. Ja wybrałem taki: kliknij LPM (lewy przycisk myszy) na komórce znajdującej się w lewym górnym rogu (w naszym przykładzie jest to komórka A1) zaznaczając ją tym samym. Następnie przytrzymaj klawisz Shift na klawiaturze i kliknij komórkę znajdującą się w prawym dolnym rogu zakresu (w naszym przykładzie jest to komórka C14). Efekt powinien być taki jak poniżej.
Krok 2:
Teraz zaznaczymy tylko puste wiersze:
- Excel 2003: W menu Edycja kliknij polecenie Przejdź do. Kliknij przycisk Specjalnie, a następnie zaznacz opcję Puste. Kliknij przycisk OK.
- Excel 2007: Na karcie Narzędzia główne w grupie Edycja kliknij przycisk Znajdź i zaznacz, a następnie kliknij polecenie Przejdź do — specjalnie.
W oknie Przechodzenie do – specjalnie zaznacz opcję Puste.
Kliknij przycisk OK.
Krok 3:
Mając zaznaczone puste wiersze pozostaje nam je tylko usunąć :] Wystarczy kliknąć PPM (prawym przyciskiem myszy) na którąkolwiek zaznaczoną komórkę i wybrać opcję Usuń. Efekt powinien być taki jak na obrazku poniżej.
Zobacz również:
Jak ukryć wiersze?
Jak zmienić liczbę miejsc wyświetlanych po przecinku dla liczb?
Jak odwoływać się do komórek (style odwołania A1 i W1K1)?
Jak i po co korzystać z funkcji autosumowania?
Jak szybko zamienić przecinek (separator) dziesiętny na kropkę i odwrotnie?