Problem:
Jak wstawić nagłówek lub stopkę?
Rozwiązanie:
Przy drukowaniu większej ilości danych z Excela często przydatna jest opcja Nagłówek i stopka.
Dzięki temu mamy możliwość oznakowania kartek w dokumencie bez konieczności ręcznego wpisywania tekstu na każdej stronie. W ten sposób można automatycznie wstawić np. numer strony, nazwę dokumentu, nazwisko autora oraz wiele innych przydatnych informacji. Dzięki użyciu tej opcji zyskujemy nie tylko porządek w wydrukowanych papierach lecz również profesjonalny wygląd naszej pracy.
A zatem do dzieła!
Aby wstawić w dokumencie nagłówek/stopkę z menu wybieramy kartę Wstawianie.
Następnie w sekcji Tekst klikamy formant Nagłówek i stopka.
Po kliknięciu formantu pojawi się karta kontekstowa Projektowanie, gdzie możemy wybrać zawartość wstawianego przez nas nagłówka lub/i stopki.
Można także zauważyć, że program automatycznie dzieli arkusz na strony (wygląda to trochę jak podgląd wydruku).
Excel 2007 oferuje kilka podstawowych funkcji, gotowych do wstawienia w nagłówek lub stopkę, w postaci przycisków. Znajdziemy je w sekcji Elementy nagłówka i stopki:
- Numer strony – wstawia numer bieżącej strony dokumentu,
- Liczba stron – wstawia liczbę wszystkich stron w danym arkuszu,
- Bieżąca data – wstawia aktualną datę (będzie się ona zmieniać z dnia na dzień),
- Bieżąca godzina – wstawia aktualną godzinę (również zmienne),
- Ścieżka pliku – wstawia ścieżkę pliku na dysku,
- Nazwa pliku – wstawia nazwę pliku w którym znajduje się dany arkusz,
- Nazwa arkusza – wstawia nazwę bieżącego arkusza,
- Obraz – wstawia dowolną grafikę z dysku (np. logo firmy, symbol itp.).
Aby umieścić wybrany element w nagłówku lub stopce wystarczy kliknąć dany przycisk.
Innym sposobem wstawiania zawartości nagłówka/stopki jest skorzystanie z automatycznych zestawów oferowanych przez Excel.
Z podmenu Nagłówek i stopka wybieramy odpowiednio Nagłówek lub Stopkę (zależnie od tego co chcemy edytować) i wybieramy spośród gotowych zestawów, jak na rysunku:
Wystarczy kliknąć na wybraną linię i treść pojawia się w nagłówku/stopce. Ten sposób jest korzystniejszy, gdyż widzimy tekst w takiej formie w jakiej pojawia się na wydruku.
Zobacz również:
Co zrobić, gdy zamiast wartości wyświetlane są krzyżyki?
Jak adresować komórki w formułach (adresowanie/odwołanie bezwzględne)?
Jak adresować komórki w formułach – adresowanie względne
Jak wstawić kolumnę do arkusza?
Jak sprawdzić pisownię w obcym języku?