Jak wstawić schemat organizacyjny?

Problem:
Jak wstawić schemat organizacyjny?

Jeśli mamy do opisania jakąś strukturę, np. hierarchię w danej organizacji, możemy się posłużyć obiektem SmartArt. Tego typu obiekty służą do wizualnej prezentacji jakichś informacji – tekst znajduje się w odpowiednio ułożonych kształtach.

Rozwiązanie:


Wstawianie schematu organizacji pokażemy na przykładzie hierarchii pracowników w firmie: Prezes-kierownicy działów Marketing, Logistyka, Administracja, IT – pracownicy poszczególnych działów. Użyta przez nas struktura jest uproszczona, aby pokazać, w jaki sposób wykonać poszczególne operacje.

Najpierw należy kliknąć na kartę Wstawianie, w sekcji Ilustracje odnajdujemy formant SmartArt.

Pojawi się okno dialogowe Wybieranie grafiki SmartArt. W oknie po lewej wybieramy, jaki typ SmartArt jest nam potrzebny – zaznaczamy Hierarchia. W środkowym oknie wybieramy jeden ze schematów hierarchicznych – Schemat organizacyjny

W oknie po prawej widzimy jak będzie wyglądał nasz schemat.

Klikamy OK.

Pojawiły się karty kontekstowe Projektowanie i Formatowanie służące do obróbki schematu.

Schemat można uzupełniać „bezpośrednio” ale my posłużymy się listą.

Klikamy na kartę Projektowanie, w sekcji Tworzenie grafiki, wybieramy formant Okienko tekstu.

Pojawi się okienko tekstu, w którym stworzymy listę wielopoziomową, która odzwierciedla hierarchię.  W takiej liście klawiszem tabulacji [TAB] określamy poziom podporządkowania względem wyższych elementów.  Aby ułatwić sobie pracę skasujemy wszystkie punkty oprócz pierwszego – w ten sposób sami tworzymy kompletną strukturę.

Chcemy osiągnąć coś takiego:

Prezes

      Kierownik Marketingu

                Handlowiec 1

                Handlowiec 2

                specjalista ds. marketingu

      Kierownik Logistyki

                magazynier

                specjalista od dystrybucji

                referent ds. zamówień

      Kierownik administracji

                sekretarka 1

                Sekretarka 2

      Kierownik IT

                administrator sieci

                pomoc techniczna

Poniżej opisujemy jak modyfikować listę i jak to wpływa na wygląd schematu:

  1. Wpisujemy w pierwszą „kropkę” słowo: Prezes.
  2. Naciskamy Enter i Tabulator – kolejny element będzie podporządkowany.
  3. Wpisujemy: Kierownik Marketingu

Naciskamy Enter i Tabulator – pojawia się podporządkowana kropka.

Wpisujemy: handlowiec 1.

Naciskamy Enter – pojawia się kolejna kropka na tym samym poziomie.

Wpisujemy: handlowiec 2.

Kolejny Enter i wpisujemy: Specjalista ds. marketingu

Teraz musimy wrócić do „poziomu kierowników” – naciskamy klawisz Backspace.

Możemy wpisać kolejnego: Kierownik Logistyki

Analogicznie jak w przypadku marketingu wprowadzamy jego podwładnych.

Potem w podobny sposób wprowadzamy hierarchię dwóch pozostałych działów.

Efekt końcowy powinien wyglądać tak:

Nasze działania na liście od razu uwidaczniają się na schemacie.

Naciśnięcie klawisza Enter skutkuje dodaniem kolejnego elementu równorzędnego (na tym samym poziomie), Tabulator – dodaje element podporządkowany, natomiast Backspace usuwa podporządkowanie.

Można także zauważyć jak schemat dostosowuje swój rozmiar do kartki w trakcie edycji.

 

Zobacz również:

Jak dodać numerację tekstu?
Jak porównać dwie wersje dokumentu Word?
Jak zmienić domyślne ustawienia czcionek?
Jak formatować obiekty WordArt?
Jak ustawić obiekt dokładnie na środku strony?

Janusz Dreziński

Od ponad 20 lat związany z branżą IT. Pasjonat technologii Microsoft z naciskiem na pakiet Office. Od kilku lat pomaga innym prowadząc portal Office.info.pl oraz rozwiązując ich codzienne problemy dotyczące przede wszystkim programów Microsoft Excel i Word. Jego hobby to żeglarstwo oraz siatkówka, a ulubione miejsce to... Mazury.

Pokaż pozostałe moje porady