Wstawianie przypisów

Przypisy dolne i końcowe są stosowane w praktycznie wszystkich pracach dyplomowych, gdzie niezbędne jest ujmowanie źródeł cytatów oraz literatury związanej z danymi treściami. O ile przypisy końcowe są stosowane rzadziej, o tyle te dolne są bardzo powszechne. Trzeba jednak wiedzieć nie tylko, jak je wstawiać, ale również – jak je formatować.

Rozwiązanie:

Przypisy wstawiamy, klikając po słowie, do którego odnosić ma się przypis, wchodząc w zakładkę „Odwołania” i wybierając opcję „Wstaw przypis dolny” dla przypisu, który ma znaleźć się na tej samej stronie, oraz „Wstaw przypis końcowy”, dla przypisu, który ma się pojawić na końcu dokumentu.

przypisy

Podstawą jest przyjęcie jednej zasady formatowania przypisów w całym dokumencie. Jeśli uznamy, że mają być np. wyjustowane, napisane czcionką Times New Roman 10 pkt, to takie powinny być w całej pracy. Warto pamiętać, że przypisy, dla zachowania spójności, powinny być pisane tą samą czcionką, co reszta tekstu, jednak o około 2 punkty mniejszą. Ustawienia czcionki da się ustalić po kliknięciu w przypis, a następnie wybraniu z zakładki „Narzędzia główne” odpowiedniego rodzaju, wielkości czcionki. Warto pamiętać, że czcionkę można zmienić dla całego dokumentu po zaznaczeniu wcześniej całego tekstu.

przypisy

Odstępy w przypisach powinny być zazwyczaj pojedyncze – jest to tekst mniejszy, który jest zaledwie dodatkiem i nie ma sensu stosowania większych odstępów. Odstępy można zmienić, klikając w przypis, a następnie wchodząc w zakładkę „Narzędzia główne” i wybierając odpowiednią wartość rozwijanego menu.

przypisy

Przypisy należy zapisywać odpowiednio dla całego dokumentu, jeśli chodzi o zapis bibliograficzny. Takie szczegóły zazwyczaj są zawarte w regułach formatowania pracy, właściwych dla danej uczelni wyższej. 

Janusz Dreziński

Od ponad 20 lat związany z branżą IT. Pasjonat technologii Microsoft z naciskiem na pakiet Office. Od kilku lat pomaga innym prowadząc portal Office.info.pl oraz rozwiązując ich codzienne problemy dotyczące przede wszystkim programów Microsoft Excel i Word. Jego hobby to żeglarstwo oraz siatkówka, a ulubione miejsce to... Mazury.

Pokaż pozostałe moje porady